Första ridturen

Idag skrittade jag ned till ridhuset med Storm. Efter att ha åkt ända från Valedale så behövde han sträcka lite på benen, och jag ville dessutom provrida min nya häst. c;
Vi började med att skritta runt så att han fick se sig omkring och känna in sig, sedan provade jag några enkla övergångar, ryggningar och ridvägar.
Sedan fattade jag arbetsgalopp (kort galopp) och kände hur han gick i båda varven. Han lyssnade bra och verkade ta allt med ro, så jag provade även att öka galoppen så att han fick sträcka ordentligt på sina långa ben.
Efter en stund varvade vi ned lite och han fick lulla runt lite som han ville, med vissa begränsningar förstås. Ett knep som Alex lärde mig förut.
 
Kändes underbart! Stormblood var jätteduktig och det kändes verkligen att han var skärpt och lyssnade! :) Dock misstänker jag att han tar det lugnt i början då allt är så nytt, hästar (precis som människor) brukar ju inte visa sig så kaxiga första gången de är på en ny plats med nya människor och hästar, right? c;
Det var dessutom verkligen större skillnad än jag trodde att sitta på Storm än på Magic. :o Magic är mindre i mankhöjd, men Storm är tunnare byggd, trots att han har längre ben. Typiskt fullblod. ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0