Det här med kopiering av bloggdesign

Många har säkert sett detta med att kopiera bloggdesigner osv på exempelvis Amanda Lightfields blogg, så tänkte bara dra ett par rader om det.
 
Till att börja med så är det sant att designerna liknar varandra väldigt mycket, men det är fortfarande olika designer. Om det var jag hade jag nog kännt mig aningen irriterad, men samtidigt lite glad att folk gillar utséendet på min blogg. Hänger det ihop? Kanske inte, men ja. x)
 
Hursomhelst, det har snackats om att polisanmäla personerna, men helt ärligt hur tänker ni där..?
 
Ni som ö.h.t inte är delaktiga (alltså i princip alla utom 3 pers) har till att börja med ingen rätt att göra någonting. Ni som skriver 'Jag har polisanmält dig nu!', jag säger bara LOL. Till att börja med kan endast ägaren eller den som äger upphovsrätten till ett visst material göra en anmälan (vilket skulle vara Manda i detta fallet). Ni andra har inte någonting med det att göra, och ni som skriver att ni anmält personer eller tänker göra det visar bara att ni inte kan NÅGONTING om detta.
 
Sedan är det så att även om Manda polisanmälde detta skulle i stort sett ingenting göras av polisen. Det som är detsamma är färgerna, resten är lite annorlunda och ser visserligen 'väldigt inspirerat' ut av Mandas design, men de är inte likadana, vilket betyder att det inte räknas som plagiat.
 
Min sammanfattning är alltså: Visst, det är skittråkigt när folk inte kan komma på något eget, men i fall som detta finns det tyvärr inte mycket man kan göra. Och som jag skrev om att alla obehöriga ska börja polisanmäla hit och dit; lägg av, ni gör bara bort er.
 
Peace!

Kommentarer
Postat av: Alexandra Easthill

Håller verkligen med♥

2013-08-12 @ 01:04:19
URL: http://easthill.bloggo.nu
Postat av: Matilda Greenstone

Man kanske inte kan polisanmäla personerna, och det har jag inte heller gjort.
Men nu när jag läser detta måste jag hålla lite med, även fast jag tyckte polisanmälning lät bra förut. ^^

2013-08-12 @ 08:48:52
Postat av: Elisabeth Moonnight

Alltså, visst är designerna lika. Men likheten är ju att det är glitter aktigt. Och det är väl ganska vanligt att man använder till saker.. Så folk tycker det är förbjudet att ha glitter på sin starstablebloggbakgrund för att ;anda har det, japp, så är reglerna...Nä, inte ok. Igentligen är ju faktiskt Lily Rainstorms blogg bakgrund mycket mer lik Mandas, och tror inte folk har gått på henne så där, just för att det inte är värt att ens tänka på det! Det är olika bakgrunder! Du har en bra fin blogg, fortsätt på det sätt du gör! <3

2013-08-12 @ 10:50:44
URL: http://angeldream.bloggpatsen.se
Postat av: Alexandra Mistdawn

Tack Mirre <3 Äntligen någon som förstår att polisen bara skulle skratta åt det om dom polisanmälde. Precis, likheten är väl att det är rosa på MIN design, och jag har ALL rätt i världen att använda rosa som tema. Och i kommentarsrutan, blev jag kanske inspirerad av Mandas. Men det var inte ALLT i kommentarerna som jag "härma". Och jag hade faktist rätt att ha menyn på samma sida som henne, men visst! jag ändrade till vänster sida istället, och jag märkte att det blev mycket bättre faktist! Och jag är säker på att hon raderade inlägget p.g.a, en viss person som står mig VÄLDIGT nära irl sa åt henne att göra det. Vet inte exakt vad han skrev men mm.. :P Faktum är att egentligen gjorde Manda mig en tjänst, jag slog rekord på unika p.g.a denna konflikt.

2013-08-12 @ 11:07:39
URL: http://starstableryttarnas.blogg.se
Postat av: Jamie (Jam) Masternight

Håller med dig :D

2013-08-12 @ 14:04:51
Postat av: Myra Riverfall

Säger som Alexandra litegrann. Tack för ditt vettiga inlägg! Själv tycker jag att nästan varenda bloggdesign för star stable iprincip i grunden har lite samma koncept och själv har jag egentligen aldrig sett någon riktigt ''unik'' star stable bloggdesign. (skulle själv gärna utmana mig själv med att göra en om jag skulle skaffa en sso-blogg, vilket aldrig kommer hända men ändå!) Inte för att det är något fel att alla är.. rätt så lika (runda bilder med bild på hästen med klickbar länk som leder till info om den, stor rektangulär bild med sitt namn på och någon mönstrad bakgrund) är iprincip med modifiering vad alla har.. Så man kan ju säga att alla härmar alla om man nu så vill.
Vad jag vet så personen/personerna som nu ''härmat'' plagierade eller kopierade inget utan bara gjorde ett väldigt likt koncept. Det är inte på nåt sätt olagligt då man aldrig kan ha copyright på en idé(undantag för patent.. vilket inte hör till detta ämne eftersom man tar patent på saker som kan bli värda otroligt mkt pengar) utan det är själva grejen man skapat man har copyright på. Tex har jag copyright på den svarta hästen som betar som jag har målat men jag har inte copyright på själva idén att rita en svart häst som betar. Så du har lika rätt att rita en svart häst som betar fast jag redan har ritat en. Däremot har du inte nån rätt att använda mitt verk utan tillåtelse. :)
Det tar sisådär 5 sekunder att googla copyright .. tryck på första eller andra länken och du får ett ton med korrekt info vad som gäller. Förstår inte hur folk kan snacka så vilt och tro att de själva har rätt när de egentligen inte tagit reda på någonting vad copyright innebär. Polisanmäla ..? de har nog lite annat för sig än att kolla upp småflickors hästbloggar och se om nåns design är för lik den andra.
SEDAN är min personliga åsikt att det alltid är schysst att fråga innan man härmar en massa! För folk har ju känslor och det kan göra ont att få nåt härmat av som man lagt tid på. Och jag tycker att folk ska komma på saker själva. xP
Mitt inlägg var inte riktat till någon speciell incident utan bara min allmänna åsikt om ''härma andras designer'' :D

2013-08-12 @ 19:02:39
Postat av: Alexandra Mistdawn

Tycker likadant, Myra. Att sätta copyright på designer och hota med att polisanmäla, löjligt! Finns liksom 1000hemsidor som har EXAKT samma detaljer, och bara för det har man väl ändå inte rätt att polisanmäla? Och om det skulle vara så, så skulle det vara Manda som fått mer problem än vad jag fått. Eftersom hon tog bilder på bloggen, så tog jag det som att hon hängde ut mig. Jag menar, en del personer som läser hennes blogg förstår ju direkt att det är min blogg när dom ser bilderna.

2013-08-12 @ 21:48:35
URL: http://starstableryttarnas.blogg.se
Postat av: Jennifer Winterstar

Jag tyckte det var ganska löjligt för jag tycker inte ens att bloggdesignen var så lik. Visst den är rosa och glittrar men inte exakt lika. Det hade varit annat om hon hade kopierat så det varit EXAKT lika, typ med prnt scrn eller nått.
Jättebra inlägg!

2013-08-12 @ 23:31:52
URL: http://winterstarstable.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0